Motorostúra a halál-zónába

2009.10.27. 13:39

 

Gyakran elgondolkozom, melyik a legextrémebb motoros kirándulás amin résztvettem. Felrémlik, amikor hóesésben indultunk haza a Magas-Tátrából, vagy amikor egy nap alatt ezer kilométert tekertünk le, -2 fokkal, és néhol 40 km-es átlagsebességgel fűszerezve.

 

Aztán rá kell jönnöm: ez mind semmi.

"...Bemutatkozás

A nevem Elena. Nem adok el semmit. Amim van, az a motorkerékpárom és az az abszolút szabadság amit rajta ülve érzek, mikor a kíváncsiságomtól és a sebesség démonától vezéreltetve különböző helyekre utazom. Az oldalt a szerző tartja karban, de alkalmanként előfordulhat- amikor nagy az internet forgalom-, hogy nem elérhető .

 

Elana Picture

 

A motorozás

Egész életemben motoroztam és az eltelt évek alatt számos különböző motorom volt már. A tökéletes motor utáni kutatásomat akkor fejeztem be, mikor rátaláltam a nagy Ninja-ra. Ez egy 147 lóerős, komoly hangú gép, mely oly gyors mint a puskagolyó és mellesleg hosszabb utakon is kényelmes.

Sokat utazom. Egyik kedvenc célállomásom Kijevtől északra található, ez az úgynevezett Csernobil "halál zóna", mely 130 km-re fekszik az otthonomtól. Hogy miért szeretem? Mert az üres utakon a hosszú motoros túrák nagyon élvezetesek.

Az összes ember elhagyta azt a területet, és a természet virágzik. Csodálatos erdők és tavak találhatók arra.

Azokon a helyeken, ahol nem járnak kamionok vagy katonai járművek, az utak ugyanolyan állapotban vannak, mint 20 évvel ezelőtt. Talán csak egy-két fűszál vagy kidőlt fa az, ami változott rajtuk/ mentük. Az idő nem teszi tönkre az utakat, így talán még az is előfordulhat, hogy majd valamikor újra megnyitják ezeket a normális közlekedés számára... pár évszázad múlva.

Ghost Town Map

 

Röntgen

Utazásunk megkezdése előtt egy kicsit ismerkedjünk meg a sugárzás fogalmával. Valójában nagyon egyszerű dolog. A készülék, amit használunk a sugárzási szint méréséhez egy Geiger számláló. Ha Kijevben kapcsolod be, 12-16 mikroröntgen/óra-t mutat. Egy átlagos orosz vagy amerikai városban 10-12 mikroröntgen/óra-t mutatna. Sok európai város központjában az érték 20 mikroröntgen/óra.

1, 000 mikroröntgen = 1 milliröntgen

1,000 milliröntgen= 1 röntgen

Tehát 1 röntgen egy átlagos városban mérhető sugárzás 100,000 -szerese. Egy 500 Röntgen-es dózis 5 órán belül halált okoz. Érdekes módon ugyanez a dózis két és félszer ennyi idő múlva végez egy csirkével és több, mint százszor öt órának kell eltelnie ahhoz, hogy egy csótányt pusztítson el.

Ilyen sugárzási szint most már nincs Csernobilben. A robbanás utáni első napokban a reaktor környékén néhol 3,000-30,0000 röntgen/óra értéket mértek. A reaktortűz megfékezésére kivezényelt tűzoltók a helyszínen megégtek a gammasugárzás következtében. A reaktor megmaradt részét egy hatalmas acél és beton szarkofággal vették körül és földdel fedték be , tehát most relatíve biztonságosan lehet odautazni, de nem érdemes letérni a kijelölt útról..

A fenti térképen minden, a "halott zónán" belüli utazásunk fel van tüntetve. A sugárzás- melyet az aszfalt sem volt képes visszatartani- beszivárgott a talajba és most már az almákban és a gombában is felfedezhető.

Soha nem volt problémám a az ellenőrző pontokon található emberekkel. Ha sugárzást észlelnek a járműveden, vegyi mosás alá vonják azt.

1986 Április 25. péntek este, a Chernobyl-4 reaktor személyzete, előkészítettek egy tesztet másnapra. A teszt célja az volt hogy lássák, hogy egy esetleges áramkimaradás esetén a turbinák meddig képesek még tovább forogni és áramot termelni. Ez egy elég veszélyes teszt volt, de már sikeresen végrehajtották ez előtt is. Az előkészület részeként, kiiktattak néhány kritikus irányítórendszert - beleértve az automatikus reaktor leállító mechanizmust is.

Nem sokkal ez után Április 26.án hajnali 1:00 órakor, a hűtővíz folyama elállt, és az energia elkezdett növekedni.

Hajnali 1:23 kor, az operátor átállította a reaktort alacsony energia módba és az előző hibákból adódó dominó hatás egy erős energialöketet, egy hatalmas nagy gázrobbanást okozott,amely leszakította apró darabokra az 1000 tonnás sapkáját a nukleáris tárolónak.

Néhány a 211 szabályzó rúdból leolvadt és a második robbanás, ami még mindig vita tárgya a szakértőknek, szétrepítette a darabkákat a lángoló reaktormag üzemanyagot, amelyet szétvitt a szél -  begyújtva néhány tonnát az elnyelő grafittömbökből.

Ha egy szer a grafit lángra kap, majdnem lehetetlen eloltani. 9 napba telt, és 5000 tonna homok, boron, dolomit, agyag és ólmot dobtak rá hogy elaludjon. A sugárzás olyan intenzív volt hogy rengeteg bátor pilóta meg is halt eközben.

A grafit tüze volt a legtöbb ami szétterjesztette a sugárzást, és az atmoszférában nehéz gátat vetni a terjedésének, így több ezer mérföldre elvitte a sugárzást.

Ezek megbocsáthatatlan tervezési hibák eredménye volt.

A Baleset okai egyszerűen leírhatóak az emberi hanyagság, és a tökéletlen technológia képében. Andrei Sakharov azt mondta, hogy a Csernobili incidens jól mutatja hogy a rendszerünkbe nem illik bele a modern technika.

A Szovjet igazság szolgáltatás hű maradt a nevéhez, bebörtönöztek jónéhány embert abból a műszakból akik aznap este szolgáltak  - függetlenül a bűnösségétől. 25 en a dolgozók közül meghaltak.

A Csernobili sugárzás meg fog maradni több tízezer évig, de az emberek talán újra benépesíthetik 600 év múlva - plusz mínusz három évszázad. Mindez a tudósok véleménye, de addig, a legveszélyesebb elemeknek el kell tűnniük - vagy legalább eléggé beleolvadni a földbe, növényekbe és a természetbe. Ha a kormányunk valahogy összeszedné a pénzt, és a politikai akaraterőt, hogy finanszírozza a szükséges tudományos kutatásokat, talán volna rá mód hogy semlegesítsük és feltakarítsuk hamarabb a sugárzásveszélyt. Máskülönben a leszármazottainknak meg kell várniuk míg a sugárzási szint lecsökken semleges szintre. Még ha a legalacsonyabb tudományos számításokat is vesszük figyelembe, 300 évbe fog telni mindez mostantól számítva......de néhány tudós inkább azt állítja, hogy 900 év kell majd.

Szerintem 300 év kell majd, de egyes emberek gyakran megvádolnak azzal hogy túlzottan optimista vagyok.

Elana Picture

 

Emlékszem..

Ukrán nyelven ( nem szeretjük úgy ejteni hogy "Ukránul") Csernobil egy fűnek a neve, üröm (hasonló). Ez a szó errefelé halálra rémíti az embereket. Talán ez azért van, mert néhány vallásos ember tudatában van azzal amit a Biblia említi az Ürömöt a Jelenések könyvében  - ahol a világvégéről beszél....

JEL 8:10 És megfújta trombitáját a harmadik angyal. És egy lámpa módjára égő nagy csillag hullott le az égből, és a folyók harmadrészére, és a vizek forrásaira hullott;

JEL 8:11 A csillag neve pedig Üröm: és ürömmé változott a vizek harmadrésze; és sokan meghaltak az emberek közül a vizektől, mert keserűvé lettek azok.

Ugyanakkor a nyelvünkön, ha kettéosztod a nevet(chornobyl = Csernobil Ukrán nyelven), a "chorno" azt jelenti "fekete" és a "byl" azt jelenti "fájdalom." Ha megmondom valakinek hogy Csernobilbe megyek... a legjobb esetben is a válasz ez; "El ment az eszed?"

Édesapám azt mondja hogy azért van mindez, mert olyan dologtól félnek ami láthatatlan, nem tapintható és nincs szaga. Talán ezért van hogy maga a táj neve olyan jó leírása a halálnak.

Apu nukleáris fizikus, és nagyon sok dologra megtanított engem. Jóval inkább amiatt aggódik hogy milyen gyorsan megyek a motorommal, nem pedig amiatt hogy hova megyek vele.

Az utazásaim Csernobilben nem olyanok mint egy könnyed séta a parkban, de a kockázat elviselhető. Néha csak egymagam megyek, valamikor viszek magammal utast a pótülésen, de sosem egy másik jármű kíséretében, mert nem szeretném hogy akárki is felkavarja előttem a port, és engem érjen a sugárzás.

1986 kisiskolás lány voltam még, és azonnal ahogy a sugárzási szint megnőtt Kievben, apu felrakott egy vonatra ami a nagyihoz vitt minket. A Nagyi 800 km-re ér innen és apu még így sem volt biztos benne hogy elég távol vagyunk a nagy gonosz "nukleáris farkastól".

A Kommunista kormány volt akkoriba hatalmon és igyekezett mindent elhallgatni a balesettel kapcsolatban. Kievben, kötelezték az embereket. hogy vegyenek részt a hülye féltett labor napi parádéjukon, és ekkor történt meg hogy egy tiltott rádiócsatornán keresztül hallott a nép először a balesetről, és a rokonaikról akik meghaltak. Az igazi pánik 7-10 nappal kezdődött a baleset után. Azok akik kivoltak téve az extrémül magas sugárzási szintnek az első 10 napban, mikor az még állami titok volt csak, beleértve a gyanútlanul odalátogatókat a területen, vagy meghaltak vagy komoly egészségügyi problémájuk van a mai napig.

Folytatás, és további képek a

 www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/page1_hun.html oldalon.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hegylakok.blog.hu/api/trackback/id/tr71478814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balumaci · http://myspace.com/djbalumaci 2009.10.28. 06:50:34

Ezután a cikk után nem tudom eldönteni hogy bátornak, vagy vakmerőnek tekintselek ...
Érdekes olvasmány mindenesetre.
Köszönöm

JaniV 2009.10.28. 07:21:14

Terveztem, hogy jövőre elmegyek.
Már nem vagyok olyan bátor.
Köszönöm.

Döglött macska · http://www.pallas70.hu/tb-berugy-tanfolyam.php 2009.10.29. 13:18:21

@JaniV:
A STALKER után kezdett érdekelni a téma. Aztán láttam egy felvételt, amin a helikopter belezuhant a reaktorba, mi9közben öntötte bele a betont. Nem szeretném látni. Nagyon szomorú.

Yoss 2009.11.01. 10:14:56

Én elmennék szívesen, nyilván némi elővigyázatosság mellett..Köszi a posztot, nekem nagyon tetszik, elgondolkodtató..

nimroad31 2009.11.06. 13:42:41

Nagyon megrázó,érdekes.Gratulálok.Hogy lehet egy ilyen engedélyt kapni a városba való belépéshez.

Raketta_ 2009.11.13. 14:10:36

Inkább legyen forgalom...
Ha fizetnének se motoroznék arra.

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2010.05.04. 14:14:47

Hátborzongató. Nem tudtam nem végigolvasni... Köszi a bejegyzést!

dzsosi 2010.10.29. 20:35:24

Sziasztok!
Tavasszal kerülnénk egyet Csernóbil,Kiev És utána Beloruszon, Lengyelen keresztül haza.
Tudnátok infót adni 30km zónába jutásról?Eddig minden leirás azt irta hogy Kievben több utazási iroda foglalkozik vele,de jó lenne valami konkrétum(dijak,időpont stb).
Előre is köszi!

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2010.10.29. 20:47:58

Szia,
javaslom, hogy a cikkben szereplő linken keresztül keressétek meg a hölgyet, ő biztosan tud ebben segíteni.
és ha létrejön az utazás, szívesen beszámolnánk róla: bátor és különleges kaland lesz!
süti beállítások módosítása