"Én azért járok robogóval, mert így sokkal kevesebb benzint égetek el, vagyis a városom levegője tisztább lesz, mint ha autóval közlekednék." Adam Savage és Jamie Hyneman, az Állítólag című sorozat készítői utánajártak, hogy fogyasztásban és környezetterhelésben mely járműtípus éri el a legkedvezőbb eredményeket.

Ráadásul egy alternatív járművet is kreáltak, mely egyesíti az egyszerű felépítés, a kedvező légellenállás és az alacsony fogyasztás pozitív tulajdonságait - bár az eszköz inkább kísérleti tárgy volt, mintsem valós közlekedési eszköz.
 

A kutatás alapvető célja volt, hogy kiderüljön: a nyolcvanas és kilencvenes években gyártott autók illetve motorok, valamint a mai két- és négykerekűek közül melyik a legkedvezőbb fogyasztás - vagyis fenntartási költség -, valamint környezetterhelés szempontjából. Ahogy várható volt, a motorok alaposan megverték az autókat fogyasztás terén, így szinte az első próba után világossá vált, hogy kevesebb elégetett benzin = kisebb környezetterhelés.

A további teszteken azonban kiderült, hogy a modern autók dupla lambdaszondás, szabályozott katalizátorral és kipufogógáz-tisztítóval ellátott erőforrásai az EURO-normák számára fontos értékekben szép eredményeket produkálnak, míg a motorok "nyitott" kipufogói viszonylag gazdagon pöfékelik a a szénmonoxidot és egyéb szénhidrogén származékokat. Utoljára egy különleges járművet is bevetettek, mely egy hétköznapi, 250-es enduró volt, de gondosan "becsomagolva" - egy könnyű vázra áramvonalas, szinte csepp formájú fólia-burkolatot húztak, és ebben az akváriumban kellett megtennie a jóembernek az adott távot. A különbség azonnal látható volt. messze a legjobb fogyasztási értéket produkálta a kitűnő cw értékkel rendelkező fura kétkerekű - még ha emissziós értékei meg is haladták a modern autóét.

Az alapvető gond ezzel az összehasonlítással, hogy figyelmen kívül hagyja a menetidőt. Vagyis azt, hogy az autó és a motor, egy adott, mondjuk húsz kilométeres szakaszt nem egyforma idő alatt teljesít a tömött, belvárosi forgalomban. Így amikor az autó épp egy helyben áll, és "termeli" a káros anyagokat, addig a motor - jó esetben - alapjáraton gurul a sorok között, vagyis adott utat akár feleannyi idő alatt is képes letudni. Jó lenne egy ilyen összehasonlítást is készíteni, főleg, hogy a motorokon is kezdenek elterjedni a környezetterhelést csökkentő kipufogórendszerek, melyek segítségével már nem csak fogyasztásban, de emissziós értékekben is versenyezhetünk a modern, és - néha - túlbonyolított autókkal. És ha már környezeti tényezőkről esik szó, azt se hagyjuk figyelmen kívül, hogy egy városi motor elkészítése/fenntartása mennyivel kevesebb nyersanyagszükségletet igényel, az eszköz szállításáról és forgalomban tartásáról nem is beszélve.

(forrás: OneDDL.com, Mythbusters)

A bejegyzés trackback címe:

https://hegylakok.blog.hu/api/trackback/id/tr173280072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ékszíj 2011.10.17. 19:27:49

Régóta szeretnék egy motort Bp-re, de nagyon félek, hogy nem tudok sehol megállni, mert félnék, hogy ellopják. Kocsimmal is ez történt. Pedig sokkal gazdaságosabb és ha mindenki 2 keréken járna, egész más lenne a levegő a városban.
süti beállítások módosítása